Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Velike priče

Psihologija

Pitanje od milion dolara: Šta dečaci žele?

Od momenta kad kreće sazrevanje, kad startuju tinejdžerski dani nesigurnosti, ili adolescentski pokušaji mangupiranja, pa sve do osamostaljivanja, dečaci postaju oni koje svrstavamo u kategoriju nevaljalaca: sve će uraditi da dobiju malo seksa. Curice su te koje su nežne, osetljive i emocionalno osvešćene. Danas, u vreme kad je seks-teksting postao obavezno vežbanje pravopisa, a slanje seksi fotografija kao razmena sličica, ništa bolje nismo ni očekivali od njih: oni su pokvareni, prljavi i zli i samo žele jedno, čak i kad odrastu. Ali, da li je zaista tako?
Datum: 13/07/2018

Pitanje od milion dolara: Šta dečaci žele?

Foto: Profimedia

Žene su uvek zavidele muškarcima na jednostavnosti. Ma šta čuli, ma šta vam one rekle, rugale vam se zbog one šolje s oblačićima koja (ne)tačno skicira muški mozak kao sedište filozofije o primenjenom seksu i samo o seksu, ili zbog paćeničkog pogleda u ženske oblike, sasvim je sigurno da su najmanje u jednom trenutku poželele da zamene identitet i svet posmatraju krajnje racionalno i logično (iako to mi uvek činimo, naravno!).

Jednostavnost zvuči kao uvreda, ali je, iskreno, veliki kompliment za frajere: ženina mana je što istu situaciju može da vrti satima, danima, pa verujte, izvesne čak i godinama, dok muškarac ima tu moć nad sobom da je sebi razjasni iz cuga i završi s tim.

Ko god da je kriv na kraju, možda i sami muškarci - sve ćemo svaliti na njih po običaju - iracionalnost, emotivnost, nestabilnost, ranjivost očekujemo u sektoru Ž. I nikako u odeljku M.

Od momenta kad kreće sazrevanje, kad startuju tinejdžerski dani nesigurnosti, ili adolescentski pokušaji mangupiranja, pa sve do osamostaljivanja, dečaci postaju oni koje svrstavamo u kategoriju nevaljalaca: sve će uraditi da dobiju malo seksa. Curice su te koje su nežne, osetljive i emocionalno osvešćene. Danas, u vreme kad je seks-teksting postao obavezno vežbanje pravopisa, a slanje seksi fotografija kao razmena sličica, ništa bolje nismo ni očekivali od njih: oni su pokvareni, prljavi i zli i samo žele jedno. Nema tu misterije kao kod žena, i zbog toga dečaci uvek izvlače deblji kraj. Bilo ko bilo kad da vam priđe, biće to zbog nemoralne ponude, a nikako zbog toga što je on hrabar dečko.

Ali, kad pričate s momcima, u rasponu od 14 do 30 godina, stiče se drugačiji utisak, kao da odraz iz ogledala progovara.

"Devojke iz nekog meni nepoznatog razloga mahom iskorišćavaju dobrotu, pažnju i muškarce koji pokazuju osećanja a jure za onima koji su skotovi. Primer: 'Kako me davi onaj moj, zvao me je juče tri puta da me čuje, i još mi je najavio neko iznenađenje, a ako je opet neka patetika ima stvarno da ga ostavim.' To onda proizvodi efekat da neki muškarci koji su emotivni glume bezosećajne skotove pred devojkama jer to, nažalost, nesporno donosi bolje rezultate", kaže student prava Aleksandar Marković.

Prejake reči, laž, patetika? Ne, ako pitate dečake. Pitanje od milion dolara glasi: Šta dečaci stvarno žele? Da li je romantika rezervisana za one mekušaste, dok svi ostali moraju da se pretvaraju, ili se zaista pretvore u neosetljive alfa-mužjake?

Da bi muškarac bio stabilan, stručnjaci kažu da mora da bude ostvaren, ili da ispuni ono što u njegovoj definiciji spada pod "uspešnost". Nažalost, kriterijumi su danas izuzetno prizemni, pa to za neke znači imati dobra kola i dosta love. U kakvom se društvu krećete, onakvi ćete biti, pa nije ni čudo što neki od njih imaju tipske, balkansko-šablonske uzore.

Aleksandar Marković kaže da je apsolutno normalno da se momci dele na one koji žele duge i ozbiljne veze s iskrenim emocijama i one koji žele avanture, ali ističe da je realnost malo drugačija. "Svi momci u jednom trenutku žele ozbiljnu emociju, samo što su neki spremni da to kažu i ostvare, a drugi se plaše pa onda kao opravdanje daju to da su oni freelanceri i da im je sloboda najbitnija. Seks za jednu noć ne može da bude opterećenje, jer je to samo po sebi bežanje od opterećenja i odgovornosti koju nosi ozbiljna veza. On je realno bežanje i lečenje nekih kompleksa."

Vrlo uspešna u poslu Dragana Jelić, kaže da je, nažalost, interes glavna vodilja mnogih "dečaka", koji će verovatno poricati da sanjaju i maštaju, jer su zaglavljeni na poslu koji moraju da rade, u vezi koja im ne prija. I tu je glavni problem - foliranje. Jer i oni pravi momci vrlo često glume "ludilo", uz različite izgovore.

"Njihovi snovi su redom o moći i uspehu. O ličnoj važnosi i nezamenjivosti. Testosteronska potvrda lepote jednaka je broju realizovanih projekata. I ukoliko nisu uspešni u onome čime se bave, neće biti uspešni ni na drugim životnim poljima. Ukoliko ne ostvare svoje poslovne ciljeve, postaju frustrirani i nesrećni, a stvar se naravno dodatno pogoršava ukoliko kraj sebe imaju finansijski nezavisnu partnerku ili ne daj Bože osobu koja ima veća primanja od njih. Muškarci u svom kodu imaju urođenu potrebu da finansijski obezbede i ženu i porodicu. A kad govorimo o prijateljstvi između muškaraca i žena mislim da su ona jedino moguća ako jedna strana ne oseća seksualnu privlačnost prema drugoj. Iliti, muškarac je ženi prijatelj samo ako ne može da joj bude ljubavnik. Mada, danas postoji i jedan dosta čest način ponašanja: Friends with benefits! Sa sigurnošću tvrdim da su i ovde žene dosta posvećenije, iskrenije i lojalnije. Verujem da pravih muškaraca još uvek ima, i verujem da svaki od njih traži svoju drugu polovinu."

I muškarci sami priznaju skoro sve: foliranje, strahove, bežanje. Priznaće, čak, i da su vrlo često neprilagođeni na moderan sistem vrednosti, posebno ako imaju više od dvadesetak godina.

Mladi Beograđanin Vladan Radovanović otkriva nam da možda većina muškaraca glumi hladne i nezainteresovane tipove, što je model koji usvajaju još kao tinejdžeri, jer se plaše da će "pokazivanjem svoje prave, emotivne strane, pokazati slabost i u nekoj budućnosti biti povređeni". "Duboko u sebi veliki broj muškaraca izuzetno je nesiguran. Nesigurnost često opravdavaju lošim finansijskim stanjem. Plaše se ozbiljne veze jer misle da će tu pasti njihova maska i da će se jasno videti da su oni mali dečaci nesposobni za stvarni život. Društveno prihvatanje 'veze za jednu noć' dolazi kao savršeno opravdanje. Mišljenje da će izgubiti slobodu je još jedan od razloga zbog kojeg muškarci 'beže' od ozbiljnih veza. Većina se još nije izborila za slobodu od svoje mame i snažno gravitira oko njih, misle da upuštanjem u novu vezu ključeve od svoje tamnice samo predaju drugom tamničaru."

Šta to dečaci žele, pitanje je na koje i Vladan traži odgovor, kako kaže, najviše zbog sebe. Kad se jave strahovi, oni često neopravdano utiču i na muško-ženske odnose.

"Strah od gubitka slobode je takođe veoma čest i veoma jak. Dobar deo muškaraca vidi svoju partnerku kao nekog ko će im uskratiti dosadašnja životna zadovoljstva. Uglavnom oni koji se zadovoljavaju na način koji žene baš i ne vole, a to su kocka, alkohol, izlasci, narkotici... Mislim da vremenska distanca ne utiče na ove strahove, pre svega zato što ovi strahovi nisu racionalni. Oni su proizvod svesti pojedinih muškaraca i dolaze kao zgodan izgovor za letargiju i pasivnost. Društvena klima nažalost danas više nego ranije neguje ovakvu vrstu iracionalnosti."

Petar Vagić, trener zavodničke veštine u NLP Zavođenju kaže da na današnje muškarce, posebno one mlađih generacija, utiču mediji, koji plasiraju ideale privlačnih žena i muškaraca koji nisu realni.

"Učenici koji dolaze na moje treninge retko kad će reći da žele devojku prosečnog izgleda, nego u 90 odsto slučajeva je 'želim stvarno lepu, građenu kao manekenku, sa seksi crtama lica'. Ako muškarac ima visoke ambicije (važi i u obrnutom smeru), to samo po sebi nije loše. Ipak, potrebno je biti realan."

Mediji plasiraju ideal muškarca koji je hrabar, vodi život pun akcije i uzbuđenja poput heroja akcionih filmova, kaže Vagić. Muškarac mora da ume da zaštiti svoju izabranicu poput Džekija Čena, a ima izgled Leonarda di Kaprija ili Breda Pita.

"Poželjno je i da zarađuje puno para, vozi skupe kabriolete i povrh svega je brižan suprug i otac. Veoma idealizovana slika, bolje reći fantazija koju mali broj ostvari u realnosti. S obzirom na to da su ljudi izloženiji medijima nego ranije, mozak im je značajno 'ispraniji' nego pre 30 ili 50 godina, pa su zbog toga merila željenog partnera dosta idealizovana i nerealna, što dovodi do sukoba s realnošću i samim tim ima sve manje uklapanja realnih muškaraca i žena." 

Još jedan faktor koji utiče na mušku populaciju jeste sloboda izbora, koja ima uticaja i na muško-ženske odnose. "Treći uticaj je prelazak na potrošačko društvo. Profit je sve. U tako dehumanizovanom društvu, manje je vremena za druženje ili emotivne veze."

Vagić ističe da mladići vrlo često očekuju da muško-ženski odnosi budu logični i racionalni, na nivou koji nije realan. On, međutim, kaže da su emocije ključ u tom odnosu. "Kad muškarci dođu na seminar, često imaju primedbe na razmišljanje i ponašanje žena. Neke od najčešćih primedbi su: 'Sve one žele idealnog, princa iz bajke. Ko će to ispuniti?' ili 'Devojke misle da je dovoljno što su lepe i da jedino muškarac mora da se trudi i ulaže u vezu.' Mnogo je ovakvih primedbi. Moj odgovor je: Ako hoćeš da promenim sve žene ovog sveta, ja to ne mogu. Ne verujem ni da Dejvid Koperfild to može. To nije realno očekivanje. Čak i ako bi neko imao tu moć, zašto bi to radio? Žene su baš onakve kakve treba da budu (kao uostalom i muškarci). Naš posao nije da bilo koga menjamo. Naše je da prihvatimo realnost i da naučimo kako da to okrenemo u svoju korist."

Vagić kaže da uspeh kod suprotnog pola imaju muškarci koji s jedne strane imaju veoma dobru samokontrolu, stabilni su i čvrsti, a s druge strane, emocionalno su "pismeni". On kaže da najveći uspeh imaju oni koji govore istinu.

Psihoanalitičar Aleksandar Kontić, član Beogradskog psihoanalitičkog društva, smatra da momci jesu, u jednom smislu, najčešće nesvesno veoma dobro adaptirani za vrednosti i ideale i norme ponašanja koje su danas prisutne u medijima, advertajzingu, popularnoj kulturi u najširem smislu.

"U novom implicitnom sistemu vrednosti 'romantično' se asocira za 'slinu', 'luzera', to je daleko od poželjnog modela čvstog momka koga ništa ne dotiče. Romantično je postalo asocirano za 'ženski princip', koji mačo muskarac ne sme da dopusti. Pretvarati se jeste teško, s obzirom na to da se gubi autentičnost. Umesto onog autentičnog 'ja', oni se adaptiraju prema nekom 'falš-ja', za koje veruju da je socijalno mnogo poželjnije. Ali, kako vidite, iza toga stoji večita želja, stara koliko i čovek, da bude prihvaćen onakvim kakav jeste. Evo vam ilustracija: ranije sam mogao da kažem, dobro, prihvaćen sam od polovine, ili od onih koji mi zaista znače - danas se mora biti prihvaćen od svih. I to onda uveliko zaoštrava problem."

Aleksandar Kontić kaže da je uticaj porodice, posebno ponašanja oca prema majci, nadređeniji model, ali da u današnje vreme, kad je otac često odsutan, bilo emotivno i fizički, "odnosi među polovima ćesto se uče iz fantazija koje dele međusobno vršnjačke grupe, koje nude mediji". Na šale na svoj račun reaguju ili neprimerenom kontraagresijom, i onda prođu još gore, ili depresivnim povlačenjem, umesto da nađu bolje načine na koje bi mogli da afirmišu sebe.

Kako se prilagoditi? Pitanje od dva miliona dolara.

"Ovo je veliko pitanje, koje još nije otvoreno... Potrebno je najpre zapitati se zašto neko sa 26 ili 27 ostaje infantilan, zašto nije naučio da prihvata odgovornost, i šta se može uraditi da omladina optimalno sazreva. Danas se stidljivo postavi tu i tamo ovo pitanje, ali onda nastaje prepucavanje između škole ('porodica ga nije naučila') i porodice ('dao sam ga u školu, a oni ga/je nisu ništa naučili'). Ali ovakvo prebacivanje nam, nažalost, govori da ni porodica kao institucija, ni škola kao institucija, i same ne preuzimaju deo svoje odgovornosti, nego je prebacuju drugome. Ali ako nam je sistem neodgovoran, onda će iz njega nicati jednako neodgovorni pojedinci... Odgovor na vaše pitanje je da se prilagođavaju u ovom međuprostoru, sklanjajući se od preuzimanja odgovornosti u ovom praznom prostoru između porodice i škole..."


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.