Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Velike priče

Psihologija

Barbika, devojka od koje je sve počelo

Kompanija Matel, koja je sve učinila da Barbi bude trendi i danas, pa ima čak i svoj Tviter nalog, imala je nekoliko marketinških poteza ne bi li održala lutku popularnom i u 21. veku. Sada je angažovana Margo Robi da oživi Barbi u prvom igranom filmu o platinastoj lepotici savršenih proporcija
Istraživala Zorica Marković, arhiva Nedeljnika
Datum: 11/01/2019

Barbika, devojka od koje je sve počelo

Foto: Profimedia

Dodela Oskara je uglavnom vreme i da se, osim novog filma, pokaže i nova linija ili estetska operacija, ali i prošetaju nove toalete na crvenom tepihu. Uz odlične kadrove, pamtimo i najupečatljiviji autfit, pa nije ni čudo što na crvenom tepihu sve šljašti od poznatih dizajnerskih imena i paprenih cena haljina. Pre pet godina, kontroverzni, ali izuzetno talentovan i voljen Mark Džekobs, odlučio je da se zameri mnogima, pa i ikoni mnogo starijoj od njega, rekavši da ga haljine holivudskih zvezda ne zanimaju jer se "oblače kao Barbi iz šezdesetih godina".

U poslednjih pet godina mnogo toga se promenilo: prvo Barbi dobila svoju realniju verziju, a od sada ćemo je zamišljati kao Margo Robi, jer će australijska glumica oživeti platinastu lutku savršeno nerealnih proporcija u prvom igranom filmu. Nije očigledno važno ni ko će ga režirati, niti kada će biti premijera, niti išta drugo osim to kako će izgledati Barbi. Jer barbika je više od lutke.

Kada se pojavila na sceni 1959. godine u crno-belom klasik kupaćem kostimu, Barbi je proglašena buntovnicom koja ima "senzualnost Merilin Monro i nevinost Debi Rejnolds". Danas je uglavnom okrivljuju, iako je obeležila živote nekoliko generacija. Nešto zbog čega je nekad slavljena, danas joj se isključivo zamera: njena lepota i proporcije uglavnom smetaju. I nije u pitanju ljubomora žena na lepoticu u kraju, kao što to obično biva, već ozloglašeno mišljenje da je njena nerealna pojava - iako je reč samo o lutki - upropastila generacije žena postavši im ideal.

Barbi bi možda i pala u zaborav, pogotovo što joj je prodaja dramatično opala poslednjih godina. Njena bezvremena lepota, ipak, nije dovoljna novim touch screen generacijama, zadubljenim u virtuelni svet više nego u parče lepo oblikovane plastike. Polako izlazeći iz mode, Barbi se ipak nije povukla, posebno ne bez kontroverze koja ju je izbacila u orbitu 1959. godine, kada se prvi put pojavila i odmah postala ikona. Njeni tvorci, kompanija Matel, koja je sve učinila da Barbi bude zaista trendi i danas, pa ima čak i svoj Tviter nalog, odlučila se za neuobičajen marketinški trik: angažovala je Sport Ilustrejtid za reklamu, drugu američku ikonu, podjednako kritikovanu zbog nerealnih proporcija i vulgarnog slavljenja ženske lepote: na 50. godišnjicu SI, Barbi se pojavila na naslovnoj strani u svom čuvenom tigrastom kupaćem kostimu. Uz poruku: lutka sa kojom je sve počelo. Retro dizajn imao je i retro uspeh: identična reakcija obeležila je njenu naslovnu stranu kao i izlazak na scenu prvi put pre 55 godina. Doduše, ovoga puta je napad feministkinja bio žešći, jer su među njima bile one koje su zbog Barbi godinama bivale s jedne strane srećne, ali i vrlo nesrećne.

Ako je njena svrha bila nešto sasvim drugo osim da zabavi, a njen tvorac Rut Hendler tvrdi da jeste, danas je zaboravljena, pamti se samo njen negativan uticaj na naš osećaj za standard lepote.

Čim je naslovnica ugledala svetlost dana, marketinški magovi su trljali ruke, odjek je bio neviđen. Dva američka brenda, ozloglašena ali i pre svega voljena, ponovo su ustalasala (konzervativnu) javnost. Ali, cilj je bio pogođen, jer je recept oporoban: kad nemaš vest, lansiraj je. O Barbi se ponovo priča, u eri digitalnog formata ona odbija da ode u penziju.

Koliku moć ima ta mala plavokosa lutka, koja se inače s prvim pojavljivanjem nudila u dve varijante: kao brineta i kao plavuša, potvrđuje to da ne postoji medij koji se nije bavio njenim fenomenom kao modelom SI za kupaće kostime. Uglavnom, njena previše bujna plava kosa (brinete, nažalost, nisu prošle), kristalnoplave oči, i telo kakvo je nemoguće imati pa da vas operiše i najbolji hirurg na svetu, nisu dobar model devojčicama, ni onim u prošlosti ni njihovim ćerkama danas. To je konstatacija mnogih od njih, onih koje su zaboravile kako su se slatko igrale sa njom, a zapamtile samo trenutak kada su poželele da imaju telo kakvo im priroda nije dala. Dogodilo se isto što i pre nekoliko decenija: opet je proglašena krivom što je kao igračka iskorišćena. Nije više sigurno da li je ona pozitivan ili negativan role model.

Portparol Matela kaže, međutim, da ova kampanja nije bila usmerena ka devojčicama, niti ka njihovom smislu za lepo. Bar ne danas kada jednim klikom mogu da otvore bilo koji prozor i ugledaju na hiljade drugih lepotica, pre svega onih iz Viktorijas sikreta. Ipak, postoji ono nešto što Barbi i dalje čini nepomirljivom, pa je diskusija pretrpala Tviter. "Kao brend koji je uvek bio deo kulturnog razgovora, Barbi, prvi put, ima aktivan glas u debati o svom #nepomirljivom stavu. Cilj kampanje je da ohrabri ljude da se uključe i proslave sve ono što ih čini posebnim", rekao je portparol Matela.

Ova kampanja je trebalo da proslavlja legende, a Barbi je ta.

"I sama legenda, Barbi je uvek bila gromobran za kontroverze i mišljenja. Slikanje za SI dalo je Barbi i njenom legendarnom pratiocu priliku da pokažu ko su i proslave ono što su postigli".

Sada, na njenom imidžu radi Margo Robi. Glumica koja je nominovana za Oskara za film "Ja, Tonja", nada se da će "novi film izuzetno pozitivno uticati na decu i uopšte na publiku širom sveta".

"Barbi je omogućila dečacima i devojčicama da se zamisle u raznim ulogama... od princeze do predsednika države."

 

 


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.