SVET DANAS

Zakerberg je godinama krao ideje od Snapchata, ali sada će ukrasti nešto mnogo više, i Fejsbuk neće ličiti na sebe

Jedna osoba sa kojom sam razgovarala uporedila je Zakerberga sa kapetanom koji je odlučio da ne potone sa svojim brodom
Piše: Kara Svišer / Njujork tajms
Datum: 12/03/2019

Zakerberg je godinama krao ideje od Snapchata, ali sada će ukrasti nešto mnogo više, i Fejsbuk neće ličiti na sebe

Foto: Profimedia

Ako želite da znate zašto je Mark Zakerberg odjednom toliko zainteresovan za privatnost, imam jednu reč za vas: podaci.

"Mark donosi odluke u skladu sa podacima, a ne vrednostima", rekla mi je osoba upoznata sa situacijom u Fejsbuku kada sam je pitala o zapanjujućoj promeni stava izvršnog direktora koji sada industriju društvenih mreža - koju je praktično i osnovao - sada želi da povede u potpuno novom pravcu.

Smela bih da se kladim da je Zakerberg video iste podatke koje sam i ja videla, a koji pokazuju da budućnost nije svetla za veliku plavu aplikaciju zaraženu lažnim vestima koja ga je načinila bogatim, moććnim, ali naposletku i ranjivim.

I šta ti podaci kažu? Pa, prvo i pre svega da su društvene mreže u velikoj nevolji sa mladima i da je odavno došao trenutak da se one konačno pozabave privatnošću koja nikada nije bila u njihovoj DNK, osim možda deklarativno u zvaničnim saopštenjima.

Iako je Fejsbuk oduvek insistirao suprotno, posvećenost ove kompanije zaštiti podataka korisnika bila je slabašna od samog početka. Ali Zakerberg je sada napisao objavu - bez ijednog tračka ironije i pomenuvši brojne slučajeve zloupotrebe privatnosti usred kojih se našao - i saopštio da će se kompanija usredsrediti na privatne poruke i zaštićenu komunikaciju milijardi korisnika ove mreže.

Znate, kao Snepčet, ali na nivou Fejsbuka.

Fejsbuk je godinama krao super ideje od Snepčeta, platforme za poruke koje se posle određenog vremena same brišu; Zakerberg je čak pre mnogo godina pokušao da kupi Snepčet dok je još uvek bio startap. To naročito važi za Instragram koji je u posedstvu Fejsbuka, a koji je iskopirao storije sa Snepčeta tako što je stvorio... Čekajte... Instagram storije!

Koosnivač i bivši generalni direktor Instagrama Kevin Sajstrom nije se čak ni potrudio da to sakrije. U intervjuu mi je rekao da se divio kreativnosti Evana Špigela, tvorca Snepčeta, a da je uzeti dobru ideju i učiniti je još boljom normalna stvar u tehnološkom svetu. On je rekao da je Instagram prosto preuzeo dodatak za storije i poboljšao ga. I zaista jeste, a storiji su takođe postali veliki hit i na Fejsbuku.

To je fer, valjda. Ali Zakerberg ovog puta planira da ukrade mnogo više; on predstavlja Fejsbuk koji će umnogome podsećati na Snepčet, ali i na kineski WeChat, a najmanje na Fejsbuk.

Nedavno sam imala uvid u interne podatke iz Snepčeta koji pokazuju da reklame na Snepčetu u SAD dopiru do više korisnika uzrasta između 13 i 24 godina nego reklame na Fejsbuku, Instagramu i Mesindžeru zajedno. Među korisnicima uzrasta između 13 i 17 godina, razlika je još značajnija.

Čak i ako su to samo podaci Snepčeta, jasno je da mlađi korisnici koje Fejsbuk želi da namami ne mare mnogo za javne objave putem postova. Jer da nije tako, da li bi Zakerberg osećao potrebu da saopšti svoje planove i taktike? Ne bi, pošto Fejsbuk i dalje zarađuje mnogo para od reklama, a mnogo je teže obrtati novac u poslu koji se fokusira na privatne poruke.

To je i jedan od problema za Snepčet, koji je mnogo manji od Fejsbuka - kao i interne greške u koracima koje nastaju usled česte rotacije menadžera i strategija.

Ali Špiglova ideja - da ljudi i te kako mare za privatnost i da ne žele da se informacije koje objave prodaju kao prasad na Božić - i dalje je odlična. Ironično, možda će upravo Zakerberg biti taj koji će je učiniti profitabilnom.

Zakerberg je u ovoj priči Bil Gejts, a Špigel Stiv Džobs.

Džobs je uvek imao bolje ideje i viziju od Gejtsa. Ali Epl je proveo mnogo vremena u lošoj situaciji kada je pokušavao da progura svoje koncepte o privatnosti, bezbednosti, dizajnu i jednostavnosti.

Gejts je, sa druge strane, genije u biznis modelima i sistemima koji je shvatio da je prosečno dovoljno dobro za većinu korisnika.

Naravno, naposletku je pobedila Džobsova kreativnost, kada je izašao Ajpod, pa zatim Ajfon, i ostalo je istorija. Gejts i njegov broj dva u Majkrosoftu, Stiv Balmer, prvo su se rugali Eplu, a zatim pokušali da ih prestignu. Nije uspelo.

Sećate se Majkrosoft Zune-a? Ni ja.

Zakerberg je u intervjuu prošle godine rekao da mu je Gejts bio važan mentor, i očigledno ga je dobro naučio. On je već pokazao talenat da napravi velike promene; prebacivanje Fejsbuka sa računara na mobilne telefone je jedan od najimpresivnijih menadžerskih poteza u istoriji.

A sada ovo, prilika da se prevaziđu svi postojeći problemi. Kao što sam već rekla, Fejsbuk je kao megapolis na čijem je čelu Zakerberg. Upravljanje njime je teško, zato što je potrebno da postoje policijske snage i stručni ljudi da pokupe đubre, a loših ljudi je svuda. Iako je rast ovog grada - nazovimo ga Zakgrad - impresivan, njime se upravlja traljavo i to šteti društvu.

Možda će budućnost Fejsbuka biti drugačija. To bi mogla da bude veoma dobra stvar za svet i drago mi je što je Zakerberg odlučio da ide putem koji je utabao Snepčet.

Jedna osoba sa kojom sam razgovarala uporedila je Zakerberga sa kapetanom koji je odlučio da ne potone sa svojim brodom.

"On će pre preskočiti na drugi brod nego pokušati da spasi ovaj prvi. I nastaviće da putuje drugim."

Pretpostavljam da nema šta da se kaže osim: srećan put, Mark.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.