UMETNOST I DIZAJN

Obuća koja pristaje i crnim balerinama

Crne balerine muku su mučile da bi im baletanke bile iste boje kao i koža
Aleks Maršal
Datum: 25/12/2018

Obuća koja pristaje i crnim balerinama

Bojenje roze baletanki iz pomoć šminke ili boje je ritual za neke obojene baletske igrače. Sada se cipele prodaju u više boja. Fotografija: An Rong Su za Njujork tajms

Gotovo celu karijeru Sira Robinson je izvodila isti ritual: bojila je baletanke u boju svoje kože.

Prvi put je to uradila 2001. kada je imala 15 godina i bila na letnjem programu Plesne trupe Harlema. Trupa je tražila da joj baletanke budu braon boje a ne uobičajene roze, ali u prodavnicama nije mogla da pronađe nijedan par pa ih je obojila sprejom. "Bile su ljuspaste i jednostavno... bljak", rekla je ona.

Kada se nekoliko godina kasnije pridružila Plesnoj trupi, upotrebila je šminku za bojenje. "Otišla bih u najjeftiniju radnju i kupila tečni puder koji nikada ne bih stavila na lice jer bih se osula", rekla je.

Trošila je pet tuba nedeljno, bojeći 12 do 15 pari baletanki. Bilo joj je potrebno 45 minuta do sat vremena za par.

Ali sada Robinsonova, koja ima 32 godine i stariji je umetnik u britanskoj plesnoj kompaniji Ballet Black, više to ne mora da radi.

U oktobru, kompanija Freed of London koja ju je snabdevala baletankama počela je da prodaje dve vrste baletanki namenjene obojenim igračicama: jedne braon i druge bronzane.

Baletanke nisu jedina stvar među kostimima u kojima manjka diverzitet. U septembru, Prešos Adams, prva umetnica u Engleskom nacionalnom baletu, otvorila je pitanje roze čarapa. “U baletu ljudi imaju veoma snažna osećanja spram tradicije”, kazala je ona jednom dnevnom listu. “Oni misle da su moje braon čarape nekako nekorektne.”

Ali, dodala je, “Želim da izgledam najbolje što mogu kada sam na sceni. Nisam daltonista, i znam kako mi noge izgledaju u njima.”

Plesači ne mogu da rade šta hoće, naravno. Na kraju glavnu reč o tome šta se nosi na sceni ima reditelj, objasnila je Adamsova. Nekada je cilj samo uniformnost i jednoobraznost.

Plesači koji imaju kožu druge boje nekada ne smeju da nose kostime koji bi ih dodatno isticali.

Kroz prste se gleda samo solo-igračima, ali i to ne uvek, i sve zavisi od ideje koju ima reditelj. Robinsonova navodi da je u Engleskom nacionalnom baletu videla igračicu u tamnim čarapama, ali da se na to u njenoj trupi i dalje ne gleda blagonaklono.

Mi želimo malo da uzdrmamo tradiciju”, kaže Sira Robinson. “Ali neke stvari su jednostavno nedodirljive.”

Pa ipak, neki su dočekali novu obuću raširenih ruku.

"Ovde nije reč o cipelama, već o tome ko pripada baletu a ko ne", kaže Virdžinija Džonson, umetnički direktor Plesne trupe Harlema. "To je signal da vam je svet otvoren."

Cipele sa tim vrhom izmišljene su oko 1820, kaže Ana Midmor, kustos kolekcija Kraljevske baletske škole.

Sastoje se od čvrstog "bloka" na prstima koji omogućava balerini da igra na vrhovima prstiju.

Prvobitno su bile bele kako bi igračice izgledale kao duhovi – romantičan ideal s početka 19. veka, da žene deluju vilinski – ali je roze boja približno nalik boji kože evropskih plesačica postala dominantna.

Cipele treba da se uklope sa nogom, kaže Ana Midmor, a ne da "lome liniju".

Većina igračica prilagođava svoje baletanke, bez obzira na boju kože. One koje vole mekanije, udaraju njima o zid ili ih drobe. Druge dodaju lepak da bi bile još kruće.

Džonsonova kaže da je nosila roze baletanke kada je počela da pleše pedesetih i da nije ni razmišljala o njihovoj boji do sedamdesetih kada je Artur Mičel, osnivač Plesne trupe iz Harlema, odlučio da njegove plesačice treba da nose cipele i helanke u skladu sa bojom svoje kože.

"Bilo je divno biti na sceni i biti ja, 100 posto moje boje", rekla je ona.

Ingrid Silva iz Plesne trupe, Brazilka koja na Jutjubu postuje snimke bojenja baletanki kako bi pomogla mladim plesačicama, kaže da su nove cipele pozitivan razvoj ali da je potrebno uvesti više tonova.

"Postoji još mnogo toga što plesni svet treba da nauči, počev od toga da unajmljuju više obojenih igračica."

Iz Freed-a nisu mogli da procene koliko će baletanki prodati. "Moramo da budemo realistični. Ako pogledate većinu trupa, broj obojenih ili igračica mešovitih rasa je mali. Nadamo se da će se to promeniti", rekla je menadžerka Freed-a Sofi Simpson.

Sira Robinson je učestvovala u razvoju cipele. "Znam mnoge koji će pomisliti 'Okej, to je samo cipela'. Ali baletski plesač voli svoje cipele kao što košarkaš voli košarkašku loptu. One su moje. One su deo mene."

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.