SVET DANAS

Kako Britanci kroz subvencije pomažu male novinske izdavače

Da bi se oživelo pokrivanje lokalnih vlasti, manji novinski izdavači u Velikoj Britaniji mogu da dobiju procenat godišnje pretplate koju domaćinstva sa televizijskim prijemnikom plaćaju za javni servis BBC
Piše: Ejmi Ceng / The New York Times International Report
Datum: 08/02/2019

Kako Britanci kroz subvencije pomažu male novinske izdavače

Foto: Profimedia

Kada je Lusi Ešton 2009. godine napustila lokalni list The Sheffield Star da bi radila u odnosima s javnošću, već je prethodno viđala novinare koji su primorani da napuste svoja radna mesta i tiraže koji vrtoglavo padaju.

Nedavno se, međutim, vratila pod novom inicijativom za pomoć novinskim organizacijama u pokrivanju lokalnih vlasti.

Ona je pratila sastanak gradskog veća u Šefildu kada je žena iz odbora pričala o tome kako je uznemiravana.

"To nije bilo po rasporedu", kaže Eštonova. "Da nije bilo reportera na tom sastanku, ne bismo nikada saznali ništa o tome."

Da bi se oživelo pokrivanje lokalnih vlasti, manji novinski izdavači u Velikoj Britaniji mogu da dobiju procenat godišnje pretplate koju domaćinstva sa televizijskim prijemnikom plaćaju za javni servis BBC. Ovaj iznos bio je dovoljan BBC-ju da zadrži veliki broj novinara u vreme kada su se budžeti lokalnih medija smanjivali.

Taj novac, osam miliona funti, odnosno 10,2 miliona dolara godišnje, lokalne novine i novinski sajtovi koriste da zaposle nove reportere.

Novinske organizacije trenutno raspolažu sa dodatna 144 radna mesta, od čega je 90 odsto već popunjeno. Reporteri, inače iskusni novinari, prolaze dodatne obuke u BBC-ju i zapošljavaju se na početni period od dve godine.

Met Henkok, član parlamenta i bivši ministar u vladinom departmanu za medije i kulturu, nada se da će ovaj program uneti novu energiju među novinare koji se bave pokrivanjem aktivnosti lokalnih vlasti.

Sve je manje novinara koji prate izjave političara, dodao je on, a reporteri koji su nekada pokrivali aktivnosti zvaničnika sada rade za njih u sektoru odnosa sa javnošću.

"Pomislite, pa čekaj malo, da li je to u redu, da li je način da naša demokratija funkcioniše?", kaže Henkok.

Ovo je samo jedan primer kako se stvara održivi biznis model za lokalne medije koji je do pre samo godinu-dve bio nezamisliv, uključujući i finansiranje od neprofitnih grupa.

Gugl je saopštio da će ove godine uložiti više od 300 miliona dolara kako bi podržao objektivno novinarstvo, a Fejsbuk je donirao šest miliona dolara zajednici novinskih projekata u Velikoj Britaniji.

Novinske organizacije ne smeju iskoristiti nove pozicije koje se finansiraju iz pretplate BBC-ja kako bi smanjile broj stalno zaposlenih, a reporteri su u obavezi da pokrivaju rad lokalnih vlasti. BBC, kao i na desetine drugih medijskih organizacija, mogu koristiti članke tako da se kreira svojevrsna agencija za lokalne vesti.

Ipak, finansijski pritisak na lokalne listove i dalje raste u Velikoj Britaniji gde je od 2012. do početka 2018. godine ugašeno 136 listova.

Danijel Jonesku je glavni urednik Linkolnajta, digitalnog servisa za vesti koji je na ovaj način zaposlio dva reportera. On ističe da se novac za oglašavanje sve više ulaže u platforme kao što su Gugl i Fejsbuk umesto u lokalne onlajn izdavače.

"Izdavači koji stvaraju sve dobijaju samo mrvice", kaže Jonesku.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.