SVET DANAS

Da li će Jutjub zabraniti klipove sa teorijama zavere?

Teorija zavere je škodljiva ako naškodi – u kom slučaju je već prekasno za reagovanje
Piše: Kevin Ruz / The New York Times International Report
Datum: 15/03/2019

Da li će Jutjub zabraniti klipove sa teorijama zavere?

Kori Olsen za Njujork tajms; Jutjub usvaja promene kako bi sprečio promovisanje opasnog sadržaja

Jutjub zvezda Šejn Doson u januaru je objavio svoj novi projekat: 104-minutni dokumentarac "Teorije zavere sa Šejnom Dosonom“.

Doson je u tom videu podelio nekoliko neubedljivih hipoteza. Između ostalog: da ajfon tajno snima svaki razgovor korisnika; da TV serije sadrže subliminalne poruke koje pozivaju decu da izvrše samoubistvo; da su skorašnje požare u Kaliforniji podmetnuli vlasnici kuća da bi dobili novac od osiguranja, ili vojska koristeći vrstu lasera pod imenom "oružje usmerene energije“.

Ništa od toga nije zasnovano na činjenicama, a većina stvari deluje kao urbana legenda, umesto ozbiljna optužba. Ipak, video je dostigao blizu 35 miliona pregleda, a nastavak je pogledalo više od 26 miliona ljudi, a američki lanac restorana "Chuck E Cheese's“ morao je da javno poriče optužbe iznete u videu da od nepojedenih parčića pice pravi nove pice koje potom prodaje.

Dosonovi klipovi objavljeni su u trenutku kada Jutjub pokušava da reši problem dezinformacija i ekstremnog sadržaja na platformi. Kompanija je krajem januara saopštila da će izmeniti algoritam za preporuke kako bi sprečila širenje "graničnog sadržaja i sadržaja koji bi mogao da dezinformiše korisnike na opasne načine“. Kao primeri se navode "video-snimci koji promovišu čudesne lekove za teške bolesti, tvrdnje da je Zemlja ravna ploča ili javno iznošenje lažnih tvrdnji o istorijskim događajima kao što je 9/11“.

Doson, čije je pravo ime Šejn Li Jo, ima 21 milion subskrajbera i posvećenu bazu fanova među tinejdžerima. On je izgradio karijeru zahvaljujući tome što je razumeo kakav se sadržaj dobro plasira na Jutjubu. Godinama su to bile teorije zavere – mnogo njih. U videu iz 2016. godine govorio je o tome da postoji mogućnost da je program "Apolo“ i sletanje na Mesec bila prevara koju je izvela NASA. ("To je teorija“, rekao je. "Ali, mislim, dokazi ne izgledaju dobro.“)

Većina njegovih video-snimaka, međutim, nema nikakve veze sa teorijama zavere i mnogi od njih predstavljaju samo bezazlenu zabavu. Popularnost Dosonovih teorija zavere, sa druge strane, ilustruje težinu izazova sa kojim se Jutjub suočava na svom putu da platformu očisti od dezinformacija. Bezopasni ili ne, njegovi video-snimci sadrže upravo onu vrstu viralnih dezinformacija koje Jutjub želi da ukloni. To otvara jedno nezgodno pitanje: Šta ako sprečavanje talasa širenja dezinformacija na Jutjubu podrazumeva kažnjavanje najvećih zvezda te platforme?

Deo problema za platforme kao što su Jutjub i Fejsbuk – koji se takođe obavezao da spreči širenje dezinformacija koje bi mogle naškoditi ljudima u stvarnom životu – leži u činjenici da je definicija “opasnog” sadržaja kružna. Ne postoji suštinski razlog zašto bi video u kojem se preispituje zvanični narativ o napadu 11. septembra bio opasniji od videa u kojem se govori o postojanju NLO.

Teorija zavere je škodljiva ako naškodi – u kom slučaju je već prekasno za reagovanje.

Uzmimo za primer Picagejt, desničarsku teoriju zavere koja se zasniva na tvrdnjama da Hilari Klinton i druge demokrate vode pedofilski lanac u podrumu picerije. Teorija koja se ovako proširila Jutjubom i drugim društvenim mrežama mogla je da ostane da obitava samo na internetu. Onda se, međutim, jedan od ljudi koji su poverovali u ovu teoriju pojavio na vratima picerije u Vašingtonu i pucao iz vatrenog oružja želeći da spase decu za koju je mislio da su sakrivena u podrumu.

Gijom Šaslo, softverski inženjer koji je radio za Jutjub, u februaru je na Tviteru odluku Jutjuba da promeni algoritam za preporuke nazvao “istorijskom pobedom”. On je istakao da taj algoritam – koji je osmišljen da maksimizuje količinu vremena koju korisnici provode na sajtu – često je targetirao najranjivije korisnike upućujući ih na druge snimke o teorijama zavere za koje smatra da će korisnik želeti da pogleda. Šaslo je kasnije postao sumnjičav i rekao da bi ovaj potez Jutjuba bio samo marketinški. Pošto će algoritam uticati samo na video-snimke koje Jutjub preporučuje – teorije zavere će se i dalje prikazivati u pretrazi – on je najavljene promene okarakterisao kao nedovoljne.

Njegov predlog je da zakon reguliše sadržaj koji se prikazuje na Jutjubu, pošto trenutno važi da platforme nisu zakonski odgovorne za sadržaj koji objavljuju korisnici.

“Oni trenutno nemaju podsticaj da urade pravu stvar”, kaže Šaslo. “Ali ako se usvoji zakon koji predviđa da je platforma, ukoliko nešto preporuči hiljadu puta, odgovorna za taj sadržaj, garantujem da će problem vrlo brzo biti rešen.”

© 2019 The New York Times

 

TEKST IZ NOVOG BROJA NJUJORK TAJMSA, SVIM ČITAOCIMA NA POKLON UZ NOVI BROJ NEDELJNIKA KOJI JE NA KIOSCIMA OD ČETVRTKA, 14. MARTA


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.